tisdag 19 december 2017

Lucka 19- Tre trappor upp-så kom den till


Låten "Tre trappor upp" fick en skakig start i ett garage. Det var där i garaget som jag hittade melodin och det var på väg upp i en hiss som jag tog fram bandspelaren i telefonen och sjöng in det som senare blev refrängen.
Idén till texten hade jag haft länge i huvudet om hon som bodde ovanför. Hon som man ser ifrån fönstret, i trappen och på gården. Hon som man ser ibland, men inte vet någonting om. Hon har funnits där i hela mitt liv. Hon har kommit och gått i Växjö, Stockholm, Lund och i Malmö. Eller så har man sett henne på hotellet i Göteborg, New York, Kiruna eller i London.
Det var min frus idé att hon inte skulle vara för mesig. Låt henne röka en cigarr...
Grannarna i huset där vi bor idag undrar vem av dom som jag sjunger om. Kul tycker jag.

Jag är glad över att den spelas på radion här och där i detta avlånga land. Senast var  idag i radio P4. Det får mig att skriva vidare på nya låtar som tar oss med på nya äventyr. Och som ni redan vet sedan tidigare så är skiva två snart på plats. Detaljer återstår.

Utan Bandet så står man sig slätt...Med är Lars Thulin, trummor Andreas Ekström, bas  Herbert Tinz,  gitarr Eskil Fagerström, sax Producent, Antti Vuorennimi och skivbolag Fassberg & Osterlind

Tills vidare så spela "Tre trappor upp" eller någon av de andra låtarna.
Och om du känner igen hon där uppe så kan du ju skicka henne låten. Här är Spotifylänken till låten