tisdag 13 maj 2014

Ett plötsligt möte i Monsunen

Jörgen Johansson tittar
Jag jobbade hårt i Arlöv och Åkarp under gårdagens första fyra timmar på mitt jobbpass. Sedan kurrade det i magen och jag gick ensam till fina restaurang SMAK i Malmö. För er som inte vet så ligger den restaurangen under samma tak som Malmö Konsthall. Det vankades hemmarökt lax på en bädd av rotfrukt och gräddfil med gräslök. Som ensam med min matbricka fick jag audiens hos mästerfotografen Pierre Mens eget bord i den annars överfulla matsalen. Han berättade om Sydafrika, gamla Malmö FF och om sin kommande bildutställning han kommer att ha här i Malmö. Det var ett glatt samtal om gamla arbetskamrater, bilder, bildjournalistik och om kommande utmaningar. När vi hade smörjt vårt krås och druckit vårt kaffe var det dags att gå tillbaka till jobbet. Men mitt i vårt utträde från denna himmelska plats så uppenbarade sig plötsligt min bror Jörgen och min kollega Dareberg från de billiga platserna längre bak i lokalen. De hade suttit där på en fika och nu fick vi chansen att gå de fyra stegen in i konsthallen för att se Gerry Johanssons stora fotoutställning.
Det var blandade röster om Gerry´s små svartvita bilder som hängde på konsthallens alla yttre väggar.
Dareberg hade velat se några av bilderna i betydligt större format och vi andra två höll givetvis med.
Handen på hjärtat så var vi ganska oense om det vi såg. Det kändes som om Dareberg var i mitten och jag o Jörgen var på var sin sida. I vilket fall som helst så var det ett trevlig möte i Monsunen med Sveriges två bästa fotografer ..... trots de tråkiga, dåligt kopierade gråa bilderna på väggarna, blink, blink!





Lars Dareberg tittar

Gerry Johansson "Pontiac"