onsdag 7 oktober 2015

Stulna Zlatanbilder blir olja?

Fick se ett inslag från TT nyheter på två konstnärer som målat av Zlatan.
Ingen fråga från reportern om upphovsrätt eller får man göra så här i reportaget. Dåligt kan jag tycka. Borde man visa det här?
Läs gärna också bildstölden från Mio möbler på Nick Brandt´s bild på hans elefant.
Jag kan ju undra hur AP fotografen Luca Bruno reagerar när hans bild blir stulen och sedan är till försäljning. Några av bilderna har jag sett har också blivit T-shirts.
Det lär även vara några av mina Malmökollegors bilder på de så kallade "konstverken".
Jag ser det här som ren stöld.

Känner ni igen några så hojta till. Kan ju vara roligt att veta.

Den korta TT filmen hittar ni här

AP fotografen Luca Bruno bild ser ut så här

AP fotografen Luca Bruno bild på Zlatan från2006

Eller som Svenska Dagbladets Dan Hanssons bild här


Läs om Mios bildstöld här