onsdag 5 mars 2014

Bo Widerberg ett möte

Bo Widerberg, 1990 på Tessins väg 1A i Malmö.
Han var rädd för höjder. Fick lätt svindel. Ändå bodde han i en lånad lägenhet högst upp i ett av de klassiska husen i Malmö. Jag lockade ut han på balkongen men där stannade han bara i tio sekunder. Att få han att titta in i kameran minns jag som svårt. På de tolv knäppen med min bladare så tittade han bara in på ruta tolv. Bra så.
Förmodligen sitter han och jobbar med en TV produktion som hette Hebernia där Lena Olin har en roll.
Sa jag det att jag och Lena Olin ensamma har sola nakna tillsammans? Vi tar det en annan gång.....

Bilden på Bo är med i boken "Höggradigt jävla excentriskt".
Jag minns mitt möte med Bo som ett roligt och trevligt möte. Det blev ett möte till och då 1995 under inspelningen av Lust och fägring stor. Det mötet var snabbare och mindre bra.
Bo Gunnar Widerberg, född 8 juni 1930 i Malmö, död 1 maj 1997 i Båstad, var en svensk filmregissör och författare. Widerberg etablerade sig under 1960-talet som en av de stora svenska filmregissörerna med filmer som Barnvagnen och Kvarteret Korpen. Widerbergs filmer mottog flera internationella priser.