söndag 26 maj 2013

En helg i Stockholm och jag nästa grät

Känslor är viktiga. Att visa dom är viktigt. Jag blev oerhört glad och berörd i mitt hjärta över det ovanliga och plötsliga mötet på Fotografiska i Stockholm. Om jag skall vara ärlig så föll en glädjens tår.

 Det var fina bilder av Ruud van Empel och av den tidiga mästaren Henri Cartier- Bresson. Men det var inte det som fick mina känslor att ta glädjeskutt i de vackra Fotografiska den dagen utan det var personerna nedan. Bakom en vägg tyckte jag mig höra Jacob Forsells omistliga stämma.
-Den här bilden känner man ju igen. Eller vad säger ni?
Jag tittade runt hörnet och fick till min glädje syn på mina förra arbetskamrater på Expressen. Sällan har jag sett dom tillsammans tidigare på ett och samma ställe. Sist var nog ett fackligt möte 1988. Där var Jacob Forsell, Janne Delden, Lars Nyberg, Lars Fahlén, Jan Düsing och så ett nytt ansikte för mig SE-fotografen Anders Engman.
Vi skrattade och pratade om roliga minnen. Vi pratade om bilder, golf, film och om kungakyssen 1976.

De här herrarna var och är mina fotografiska förebilder och hjältar. Det här är Sveriges bästa pressfotografer och de har lärt mig mycket genom åren. 
Jag är glad och tacksam över att ha fått lära känna dom och deras kunnande som dom så gärna, ödmjukt och med glädje, har delat med sig.
Tack grabbar, ni gjorde min dag i huvudstaden även om Jon Bon Jovi konkurrerade senare samma kväll så var han inte i närheten....


Många års fotografisk erfarenhet samlade i en och samma bild.. FOTO: Lotta Gyllensten