torsdag 1 mars 2012

ICEHOTEL Jukkasjärvi

Min vackra dotter jobbar på ishotellet i Jukkasjärvi. Hundranittio mil från mig, hunden, mamma M och mamma 2; Lotta. Jag for upp dit ensam i några dagar. Vad jag trodde skulle bli till mörker och kyla blev i stället sol, lagom kallt, norrsken, äventyr och fantastisk god mat. Så härligt!


Nikki hämtade mig direkt på flygplatsen och vi for direkt ut till skoterstationen. Det kändes lite som en film när sju skotrar drog iväg så snön sprutade. Amy körde i täten som den värsta actionhjälten och efter det kom vi andra. En sagolik tre timmars tur på isen och upp på fjället i solnedgång.
Han även med att träffa några renar på vägen tillbaks till hotellet.
Han med en åttarätters middag på kvällen med bla ripa, rentartar och älg. Vilken middag!


Dag två så skulpterade vi i is. Vi var en grupp på femton personer och vi fick alla en kub av Torneälvens is att jobba i. Isen var mycket mer lättarbetad än jag trott. Jag snidade till ett ansikte, Nikki bokstäverna N och M. Kul! 


Ishotellet i sig är ju en upplevelse från insidan där varje rum är designat av en konstnär. Jag kan förstå att det är så populärt för asiater och amerikaner att se detta fantastiska hotell.


Nikki på Gulans framsida

skotertur med gänget

Ren av den här sorten

Stolt pappa med cool dotter fångades av turist

Rum med isbåt och bläckfisksarmar

Istron i ett av rummen på hotellet
Isklotter med varma händer i icebar


Nikki gör ett M i is

ICEHOTEL entrence

Samisk modevisning i pelarsalen
Ann Sofi hjälper mig att skära bort mitt ansikte :)