onsdag 4 januari 2012

Igår hotad med pistol

Färjan från Staten Island

Igår var en rätt normal jobbdag. Jag jobbar kväll och eftersom det sorgligt nog skjuts lite väl mycket i Malmö så blev det en del jobb på Lindängen igår. Det var enkät, fråga bild på de som bor i området och det var stödpersoner på Lindängsgården som pratade med boende. Men efter vi var klara så körde vi tillbaka till stan. I regnet som föll i den svarta kvällen så blev vi omkörda av två målade polisbilar med blåljus. Shit! här kan det ju va så att de griper mördaren, så jag hängde på.
In på ett litet villaområde så såg jag att polisbilen stannade. Jag stängde motorn och satt skjut!klar med min 200:a Men inget hände. Jag och reportern Hermod startade och rullade vidare. Jag hittade inte ut från bostadsområdet, villorna och gatorna så det blev liksom ett varv till.
När vi var nästan ute så blir jag prejad av en svart BMW som plötsligt drar på blåljus. Fortare än fortast så rullar jag ner rutan för att vara lite cool och tänkte säga, -Hur var det här då? Men innan jag han tänka en endaste liten tanke hade jag en ficklampa i nyllet och tittade in i en pistol mynning. Där satt jag med händerna i vädret och sa, Jag jobbar på Sydsvenskan! Det fanns liksom ingen plats för skjoigheter där.
Den andra polisen stod också med ett draget vapen på passagerarsidan och riktade sin bössa på Hermod, snart sextio.
Det visade sig att det var en person som på polisspråk "avvikit" från en trafikkontroll. Vi återvände till redaktionen och jag var glad att jag inte i villervallan med poliserna halade upp min kamera med dess 200:a. Då hade man väl fått ett skott i pannbenet.
Bilden från färjan som är på väg till New York är tagen nu i maj.....