fredag 26 augusti 2011

20 år på Sydsvenskan!

Joakim Thåström ©Lars Brundin


Den 1 september firar jag tjugo år på Sydsvenskan. Vet inte egentligen om det är något att fira. Kanske tar ett glas rött i Perpignan och kramar en och annan av mina medresenärer.
Men det började redan 1980, som fjortonårig på Smålandsposten i Växjö. 
Man gjorde konsertbilder på kvällar och helger. Man bodde i mörkrummet och framkallade de äldre fotografernas filmer. Man kopierade bilder från lokalredaktionerna runt om i Småland. Man lyssnade på polisradion och tog cykeln till bränder och olyckor. Ibland körde pappa mig. Allt för att få in bilder i tidningen och tjäna en slant så man kunde köpa nyare utrustning. Smålandspostens fotoavdelning var under några år mitt andra hem och jag är glad idag att jag tog chansen. Att jag följde mitt hjärta och mina drömmar. Det är fortfarande lika kul att få komma ut i verkligheten och träffa människor. Att hamna på platser där knappt någon varit. Dessa ständiga möten.
Här Ebba Grön i folkets park 1981 på turne med Eldkvarn.