torsdag 28 april 2011

En vänskap större än en film

Hässleholms kulturhus 2009 "Local Heroes"


Vaknar ännu en gång i tidig morgontimma. Från mitt fönster ser jag Malmö i det vackra mjuka ljuset. Ingen människa eller bil så långt jag ser. Jag vaknar och tänker på detaljer i min dokumentär som jag jobbar med vid "klippbordet". I går vaknade jag av att Lotta ringde klockan halv åtta och väckte mig. Hon sa att det pratades om mig på radio Kristianstad.  Det var Jörgen och Jessika som satt i direktsändning och blev utfrågad om deras kommande skiva. Han pratade om mig och min film.
Det känns lite overkligt att sitta morgontrött, lite yrvaken och lyssna till andra människor som pratar om en på radion.  Han berättar om hur vår vänskap började. Det var i kulturhuset Hässleholm. Det var utställningen Local Heroes och det var två utsålda spelningar med det "lilla" bandet  med lokala musiker.
Det var där resan började och det är den resan som just nu sparas ner på klippbordet.
Men det är som Jörgen säger på radion.
-Vår vänskap är större än en film.